tisdag, april 14

Med dragning åt rosa....

Vilken helg vi haft!!
Tänk En Påsk utan regn! det är vi inte bortskämda med.
Som ni ju vet har vi varit på utflykt,
påskdagen var en degardag*tihi*...
kvällen tillbringades hos svärföräldrarna för
att fira makens mormor som fyllde 80!
Där blev det god mat, gó dricka, smaskig tårta
och trevligt sällskap.På tal om trevligt sällskap så har denna madamen
bott hemma hos oss i helgen...fick problem med
kvasten på väg till Blåkulla i torsdags kväll...
nödlandning skedde i våran trädgård*tihi*...
sen har hon blivit kvar, hon vill inte åka hem...
I vårat hem har lite rosa smugit sig in...barnen och
maken vill ju ha liiite färg iaf, inte bara vitt*suck*.
Så med lite rosa har vi kommit en bit på väg i
kompromissandet.






I trädgården händer det en hel del nu...
och en del av detta går i....rosa.






Buskpion som planterades i höstas,
verkar trivas där den står...
håller tummarna för detta, då det
sägs att om de trivs kan bli riktigt stora...
väntar och ser.
Vita pärlhyacinter är ett måste för mig
så här på vårkanten.
Fick lite skrämselhicka tidigare i månaden
när det bara dök upp BLÅ! pärlhyacinter överallt
INGA VITA!*hjälp*
Men *puhuuu*...häromveckan fick jag så äntligen
tag i vita!*jippi*
En limegrön julros...frösådd!
Hade ett par stycken för några år sedan,
men de blev så otroligt stora och var inte så fina...
så ut åkte dom....trodde jag, ja...
Förra året dök det upp något mysko i trädgårdslandet
där de stått, men ..vänta...ser ju ut som en julros!
Här är då beviset....*fniss*....nu får den stå där och ståta !
***
Här nere i Halland är det påsklov denna vecka.
Vädret fortsätter sin underbara vårvärme, så trädgården
hägrar....tjaaaa...hägrar å hägrar...håller
på att bokstavligen slåss mot kirskål!!!*grrr*
Vem kom på denna "växt", är ju ett ogräs...def
hos oss...kommer ifrån åkern bakom oss.
Nu är Ulle trött på dessa i häcken*fniss*, så nu
ska det bort!!! men det är ett väldigt jobb.
Men jag är ju envisen *påsstås det*fniss*...
så bort ska det...det som sen dyker upp...då
står jag beredd med Round up!!
Ja, så hemsk är jag, använder bekämpningsmedel...
men i mitt försvar så är det bara i sådan här extrem
fall, annars är handkraften den bästa bekämpningen!
Nu kallas det på fika...-Mamma, när ska vi fika?
Bäst att duka fram....skulle ju inte sitta helt fel
för mammas del heller!*tihi*
Må så gott i SOLEN!
Tack snälla ni som kommenterar, bli ju lika
glad som alltid, ni som ännu inte hört av mig...
Jag kommer!
KRAMAR
Ulrika

47 kommentarer:

  1. Så härligt när det börjar vakna till i rabatterna!

    Ja man skulle hafr pris åt var och en!!!!
    Men de där rackarns annonsörerna skall ju ha sitt...skojjar bara ... blev inga affärer.

    Kram Maud

    SvaraRadera
  2. Förstår dej så väl att du använder round up , vad ska man göra mot kirskål , hu vilket envetet grönt . Man kan äta det , vet du det , jag hotar mitt med det och det hjälper lite faktiskt . Det ska vara gott som stuvning i pajer säger dom !?!?
    Fint blev det med rosa i alla fall , man vill ju ha lite färg så här å våren , i alla fall jag !!
    Ser fram emot din trädgård !! Här är det tomt , som eko när man går ut ! Finns lite örter och tre äppelträd , vad ska man prioritera ute eller inne ???
    Ha det gott vännen !!
    kraam !!

    SvaraRadera
  3. vilka fina bilder.Visst älskar jag oxå vitt men rosa kan vara lite charmigt.Vilket underbart väder vi har haft.Vita pärlhyacinter är ju ett måste,konstigt att de är svårflirtade bara.Ha en mysig tisdag kramizar ~~~~~RITA~~~~.

    SvaraRadera
  4. Halloj där!

    skönt med lov..här är det redan avklarat....
    vilket ljuvligt väder vi har nu....å din trädgård sprudlar av liv kan jag se....

    underbar kärring.....förstår att hon vill stanna kvar i ert vackra hem!

    Åå lite ljusrosa är väl aldrig fel....ljuvlig färg i lagom dos...hihihihihi...här hör jag oxå lite viskningar om lite färg skulle aldrig skada..försökte med rosa gardiner i köket men de åkte snabbt ner för det blev sååååå mörkt inne...så nu ska det upp nya vita skönheter...hihihihi

    Hoppas allt är bra med er annars!
    Är har det mesta blivit till det bättre..bara förkylningar som inte vill ge med sig.......

    Kramizzz Nilla

    SvaraRadera
  5. Jättefina bilder vännen..! Jag älskar rosa faktiskt, jag blir så glad av den färgen...

    : )

    Ha det BÄST!!!

    KRAM, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  6. Jo huset på bilden bor vi i. Byggt några år sedan. Mitt drömhem.
    Vad härligt det blir när det börjar våras och blommorna kommer fram. Har nog inte gröna fingrar precis men vill ändå pyssla nåt smått med blommor.
    Fina vårbilder du tagit!
    ~Marita~

    SvaraRadera
  7. hej gumman! Vilken fin dam ni haft på besök! Jag bor ju bara ca 3 mil från blåkulla så gissa om jag sett många kärringar fara förbi i helgen! Tänkte nästan att du skulle gjort ett stopp när du åkte förbi! (hehe) Ville bara tala om att jag är tillbaka på bloggen igen...kram jessan

    SvaraRadera
  8. Men tack gumman! Vad gulligt av dig. Det känns verkligen som ett mirakel. Jag är så glad! Jag skäms nästan att jag varit så osynlig på bloggen, men ibland är det annat i livet som är viktigare.
    Jag har som sagt fått nytt jobb, jobbat med min vikt och lyckats bli av med 10 kg och försökt hinna med att vara mamma också (trots att mina "små" är stora damer på 18 & 22 år)Sen är ju min hjärtevän med emellanåt också.

    Du verkar själv ha haft fullt upp med livet. Hoppas allt är bra med familjen och att du får lite tid med dig själv med.
    Ha det gott. Alltid lika roligt att höra av dig!
    Kram Vero

    SvaraRadera
  9. Tack för din vårinspiration!

    SvaraRadera
  10. Jasså ni har påsklov nu. Här i Halmstads kommun var det påsklov förra veckan. Men vi har ju inga hemma som har påsklov så man tänker inte så mycket på det. Fru Gredelin är lite öm i den sega kroppen idag. Efter alla granplantorna och sen har hon hjälpt sin lillasyster att kapa och klyva ved i en och en halv dag.
    Idag blir det visset i trädgården som skall klippas ner. Har fortfarande en del kvar. Och växthuset har jag inte börjat med ännu. Det här fina vädret kom ju så plötsligt. Det är vi verkligen inte bortskämda med.

    Ha det gott i "kållandet"

    SvaraRadera
  11. Hej Ulle!
    Oj, det var längesen jag var här och hälsade på... men jag känner igen mig, och det känns jättebra!
    Det har smugit sig in lite rosa hemma hos oss också, men det blev i badrummet...
    Och så mycket fina växter som kommer upp hos dig nu... Du är ju så duktig på det där med växkter!

    Och du, den där madamen var häroch hälsade på också... Så kvasten höll inte längre än ner till dej... hihi

    kram
    Marie

    SvaraRadera
  12. Så fina bilder!

    Vilka härliga vårliga bilder från din trädgård,helt underbara.
    Här håller fortfarande vintern sitt grepp om oss.Åh snön ligger fortfarande djup.
    Men vi har faktiskt fått njuta av solen och lite värme.Åh dom stunderna har varit underbara.

    Små inslag av rosa är inte helt fel :-)

    Ha en riktigt fin dag vännen!
    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  13. låter som en super härlig påsk tycker jag. Lite rosa passar väl bra denna årstid:) Kan inte du komma o fixa min trädgård, är så avis på eran.
    Hur små är dina barn? Tänkte jag har en tävling på min blogg där jag har mina tavlor www.emmalill.blogspot.com

    många kramar på dig

    Emma

    SvaraRadera
  14. Tack för det!!! Så vårigt du har med stänk av rosa! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  15. Så mycket vackra blomster du har, och rosa som är så fint.

    Men du, makens mormor fyller 80? Det är ju rena ungdomen, min mormor fyllde nyss 91 och jag har inte ens en make...elller barn ;) *fniss*

    Må så gott!
    Kram.

    SvaraRadera
  16. Hej ulrika=)
    Hittade hit genom Emma och ville lämna ett litet avtryck innan jag går.
    Ha det fortsatt trevligt i solen och med dina underbart rosa blommor!
    Kram Erika

    SvaraRadera
  17. Ja visst var det en härlig påsk. Denna vecka när vi har lov har ju inte bjudit på så fint väder, men tur är väl det för jag har mest haft näsan i målarburken. Så mycket fint du har i trädgården. Här har det inte alls kommit lika långt.

    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  18. Men jag kan ju förstå att hon stannar, du skämmer väl bort henne förståss med nybakta bullar och sånt. Nästa påsk ska jag med kraschlanda i din trädgård :)Hoppas allt är bra med dej och de dina.Ha en bra helg, kram Katta

    SvaraRadera
  19. Vad rart med lite rosa. Min dotter klagar också på allt vitt, om hon fick bestämma skulle allt vara just rosa.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  20. så mysig blogg du har
    kikar gärna omkring lite
    ha en trevlig helg
    kramiz

    SvaraRadera
  21. Hej! Det är alltid roligt att läsa dina inlägg, fina bilder bjuder du på också, ha en bra fortsättning på söndagen/Eva

    SvaraRadera
  22. Härliga trädgårdsbilder! :o)

    Här snöar det idag och så har det stormat så nästan taket flög sin kos. Men nu är det rätt lugnt ändå :o)

    Ha det finemang goa du :o)

    Kram

    Monika

    SvaraRadera
  23. Hej min kära Ulrika!

    HUR ÄR DET?
    Här är det på bättringsväg efter att ha haft hög feber.
    Ångest inför trädgård, stress inför Matildas födelsedag på torsdag. Panik över att ha funnit ett eller kanske några till gråa hårstrå, lycka över att vi ska snart på semester och längtan att min mamma kommer den 13 maj.
    Så det är vad som pågår i mitt liv. Sen har jag gett mig själv en spark därbak för att jag har blivit så dålig på att höra av mig. Det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för.
    Hoppas allt är bra med hela din underbara familj.
    Kram din vän från andra sidan plurret.

    SvaraRadera
  24. Hello darling!

    Jag har actually stora problems med att återanpassa mig to the Swedish language again efter tre dagar in London, det är really very difficult att prata Swedish again ;-)

    Oj oj oj vad jag är förälskad i den staden nu när jag har fått uppleva den utan barn att ha koll på, jag bara MÅSTE dit igen - SNART!!! Helst nu! Har köpt hem ett litet lager med Pimms, absolut nödvändigt eftersom det är så galet gott *ler* Fast lika gott som på en engelsk pub med mörka väggar och massor av glada britter är det ju inte *inser*

    Oh yes, det är jag på bilden. Var i chocktillstånd, håret hade förvandlats till knastertorr risbuske som inget balsam i världen kunde råda bot på. Vad har de i shampoflaskorna på hotell egentligen? Lösningsmedel? Bensin? Round up? ;-)

    Klart du ska ta kål på ogräset, du ska ju visa upp din puddingträdgård i både bloggen och irl - jag tänker ju hälsa på i år ju! Säg till när du vill och kan ta emot besök så försöker jag anpassa mig :-)

    KRAAAAAAAAAAM! Dina kommentarer är bara bäst!

    Karin

    SvaraRadera
  25. Goa Ulrika!

    Tack för din hälsning och länk till Annalunda Ting! Jag fixar på en gång! Hoppas att du kommer hitta ting som du tycker om.

    Visst är det härligt med lite rosa!!!

    Kram Annie

    SvaraRadera
  26. Hej Ulrika! Vad roligt att du är tillbaka igen. Hoppas allt är väl med dig. Fina vårtecken du visar, så gott med allt uteliv och sol nu, gäller att passa på och njuta. Ha det gott min vän. Kram Paula

    SvaraRadera
  27. Hallihallå! :o)

    Vad ska jag hitta på för att göra söta frun glad och odeppig? Ska jag sjunga en trudelutt kanske???! ;o)

    Vet du va! Jag tycker som du! Gillar inte det där med "måste rycka upp sig". Om man är hängig och trött så är man. När man inte är hänging och trött så behöver man ju inte tänka på sånt. Var bara det du är och låt tiden bestämma. Du är bäst ändå! Även om du inget gör! Så det så!

    Fast vill du, så kan jag gärna sjunga för dej om du skulle bli glad och "uppryckt" av det :o) Vad gör man inte för en vän som DU!

    Hoppas det är bara bra med dej. Jag är ju lite (mycket) obloggig så det är ju ett tag sedan du skrivit din kommentar inne hos mej.

    Min läkare ringde idag. Jag vill bara med stor glädje meddela att ditt blodvärde gått upp till 111 nu och att dina järndepåer är fyllda igen, sa han. Däremot har min hjärtsvikt försämrats så jag får öka på vätskedrivande så ska det nog bli bättre det också snart.

    Och vet du vad mer! Han vill jag ska dricka vin varje dag! Jag som inte ens gillar vin! Ett till två glas! Vilken läkare va! Rolig en! ;o) Nä, men skämt å sido. Han är helt enkelt underbar. Jag är så tacksam över att ha honom som min läkare.

    Du, det här börjar likna när jag och min syster surrar med varandra. Vi kan hålla på hur länge som helst. Så nu är det nog bäst jag avslutar och går hem igen ;o)

    Hejdå min kära "bloggsyster". Kramisar och pössisar till dej! Må så gott!

    M

    SvaraRadera
  28. Hej hej!

    Tusen tack för den gulliga LYCKÖNSKNINGEN !
    Det ska bli såååå roligt.

    Ja men du im soooooo sorry..hinte varit här på evigheter..jag hinner F*N ingenting längre...sitter ute å njuter i solen å bara är.Ja jag virkar ju en del...hihihi.förståss.

    Du ska veta att jag tänkte på dej när vi svängde av E6 mot ullared.Men kom inte ihåg adressen...Nästa månad kommer jag..Maken vill dit igen då..*LER*
    Kan du tänka dej!!!!!!!??????!!!!!
    Så det är bara att hoppa in i bilen å följa med.
    Adressen är nedlagd i plånboken redan...*LER*

    Ja du en liten till....jag är väl galen men jag har en sååån längtan.Bäst att passa på innan bäst före datumet sätter stop....hihihih

    Övervåningen går sakta men säkert framåt.men just nu är det mycke ute som ska göras i ordning...tror aldrig vi blir klara men så är det väl hos alla.

    Hur är det med er ?
    Tänker på er ofta å mycke...tyvär är jag dålig på att höra av mej men men sån är jag.
    Kanske plinglar en dag.
    Har haft det jobbigt med samuel en tid men det ser ut att ljusna även där så då mår man ju bättre själv oxå...

    Kramizzz & Puzzzzzizzar ♥
    Nilla

    SvaraRadera
  29. Matilda hälsar och tackar för Gratulationerna. Hon hade en toppen dag!

    På kvällen åt vi lite tårta igen efter maten och då satt hon och sjöng, Happy birthday to me, Happy birthday to me. Så gulligt!

    Hoppas allt är bra med dig och din familj.

    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  30. Hej! Love you!!!<3 Läs mitt senaste inlägg fort! HiHi!!!!!!!:D Love LOVE love<33

    SvaraRadera
  31. Hej tjejen!
    Hoppas allt är bra med er. Här är ett strålande väder, tvätten hänger på linan och det ska bli 25 grader idag. Nästan FÖR varmt för att vara i april, hi, hi.
    Ha det så gott.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  32. Rosa är en stor favorit...gillas av både dottern och mig.;)

    Önskar dig en riktigt skön helg!
    kram Camilla

    SvaraRadera
  33. Hallå vännen! Hoppas allt är bra med dej och din familj. Tycker de har rätt att lite färg kan behövas i allt det vita med :) Rosa är ju fint.Ha det bra, kram Katta

    SvaraRadera
  34. Hej Smulan!

    Hur är det med dig?? Hoppas allt är bra med dig/er!

    Nu kommer ju "din tid", trädgårdstiden..och då du kan mysa och jobba där med gamla och nya projekt. Nåt nytt i planeringen för i år?

    Kraaaaaam
    Mia

    SvaraRadera
  35. Kram på dej Gullhumla ;o)

    Monika

    SvaraRadera
  36. Hejsan svejsan! Tackitack!:) *hihi*
    Älskar dej! Kom ihåg att jag önskar mej NintendoDS! KOM IHÅG DET!!! hejdå
    Love Joanna

    SvaraRadera
  37. Hej!
    Jag heter Amanda och är 10 år.
    jag är barn till lillablanka.

    Fint Du har det!

    SvaraRadera
  38. Hej min vän!'

    Hur har du det?
    men familj, våren och din föräldrar?
    Allt går i sån fart nu.. plockade hägg igår och det tycker jag är alldeles för tdigt.. jag vill stanna upp tiden en smula

    min goa bloggkompis
    tänker på dig ofta

    stor kram
    A-C

    SvaraRadera
  39. Hej vännen hoppas att du har det bra!

    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  40. Hej Skruttevännen!

    jag har tänkt så mycket på dig...tiden bara rinner iväg. Jag hade fått för mig att du slutat blogga....hmmm...måste ha drömt det...
    Hoppas allt är bra med er!
    Hur mår ni??
    Barnen...dina föräldrar...du???

    Måste få säga....vilken vacker bild!!!
    den där lillsnuttan står o håller om ett pappaben framför vattnet...ett sånt man vill ha förstorat på väggen...:)
    Jag jobbar o stressar som vanligt...:(
    I helgen ska jag i alla fall få mysa alldeles ensam med min man....
    Ha det gott min vän!
    Kraaaaaaaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  41. Önskar dig en trevlig helg!

    Kramis
    Heléne

    SvaraRadera
  42. Hejsan!

    Trevlig helg!
    MiaMaria

    SvaraRadera
  43. Lilla gullvännen!

    Saknar dej verkligen Jättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejätte........mycket!

    Tänker på dej!

    Goa kramen :o)

    Monika

    SvaraRadera
  44. JIIIIIPPPPPPIIIIIIIIIII!!!! Vad jag blev glad när jag såg dina kommentarer. Och Du, gullhumlan! Du behöver inte skämmas ett skvatt. Självklart ska du göra det som känns bra och rätt för dej själv. Bloggen finns alltid kvar. Den springer ju inte sin kos.

    Vet du vad? Det gör inte jag heller! Jag finns också alltid kvar här för dej. Jag är tålmodig o envis som en gammal åsna så jag kan vänta på dej även om du tar paus. :o)

    Jätteglad att höra från dej vännen :o)

    Må så gott nu! Det är en order! Hihi, ser du hur jag viftar på med mitt berömda pekfinger ;o)

    Bamsekramisar

    Monika

    SvaraRadera
  45. Hej Ulle Gullerulle!

    Hoppas att det är bra med er där borta i Afrika.:-D

    Många tjusiga kramar från mig.;-)

    SvaraRadera
  46. Hej Hej! Kom ihåg min födelsedag! 3 dagar kvar!
    Nintendo Ds! "Picture This" "Penelope"
    Hoppstylta

    SvaraRadera

Blir så glad för en liten hälsning!

Välkommen Åter!